Жизнеописание и канон святителю Димитию Ростовскому

Жизнеописание.

Святитель Димитрий, митрополит Ростовский (в миру Даниил Саввич Туптало), родился в декабре 1651 года в местечке Макарово, недалеко от Киева, в благочестивой семье.
В 1662 году, вскоре после переезда родителей в Киев, Даниил был отдан в Киево-Могилянскую коллегию, где впервые раскрылись дарования и незаурядные способности талантливого юноши. Он успешно изучил греческий и латинский языки и ряд классических наук. 9 июля 1668 года Даниил принял монашество с именем Димитрий, в честь великомученика Димитрия Солунского. До весны 1675 года он проходил иноческое послушание в Киевском Кирилловом монастыре, где началась его литературная и проповедническая деятельность. Черниговский архиепископ Лазарь (Баранович) рукоположил Димитрия 23 мая 1675 года во иеромонаха. В течение нескольких лет иеромонах Димитрий подвизался, проповедуя Слово Божие, в различных монастырях и храмах Украины, Литвы и Белоруссии. Некоторое время он был игуменом Максимовской обители, а затем Батуринского Никольского монастыря, откуда в 1684 году был вызван в Киево-Печерскую Лавру. Настоятель Лавры архимандрит Варлаам (Ясинский), зная высокую духовную настроенность своего бывшего ученика, его образованность, склонность к научному труду, а также несомненное литературное дарование, поручил иеромонаху Димитрию составление Четиих-Миней (Житий святых) на весь год. С того времени вся дальнейшая жизнь святителя Димитрия была посвящена выполнению этого подвижнического, грандиозного по своим масштабам труда. Работа требовала огромного напряжения сил, нужно было собрать и проанализировать множество разрозненных источников и изложить их языком, достойным высокого предмета изложения и одновременно доступным всем верующим. Божественная помощь не оставляла святителя на протяжении его двадцатилетнего труда. По свидетельству преподобного, душа его наполнилась образами святых, которые укрепляли его дух и тело, вселяли веру в благополучное завершение его благородного труда. Одновременно с этим преподобный Димитрий был настоятелем нескольких монастырей (поочередно). Труды подвижника обратили на себя внимание патриарха Адриана. В 1701 году указом Петра I архимандрит Димитрий был вызван в Москву, где 23 марта в Успенском соборе Кремля был хиротонисан на Сибирскую митрополичью кафедру в город Тобольск. Но через некоторое время из-за важности научного труда и слабого здоровья святитель получил новое назначение в Ростов-Ярославский, куда прибыл 1 марта 1702 года в качестве митрополита Ростовского.
Как и прежде, он продолжал неусыпно заботиться об укреплении единства Русской Православной Церкви, ослабленного старообрядческим расколом.
В его вдохновенных трудах и проповедях многие поколения русских богословов черпают духовные силы для творчества и молитвы. Для всех православных христиан он остается примером святой, аскетической, нестяжательной жизни. По его кончине, последовавшей 28 октября 1709 года, у него не нашли никакого имущества, кроме книг и рукописей.
Причисление святителя Димитрия, митрополита Ростовского к лику святых совершилось 22 апреля 1757 года. Празднество ему установлено также 21 сентября, в день обретения мощей.

Канон

Песнь 1
Ирмос: Яко по суху, пешешествовав Израиль по бездне стопами, гонителя фараона видя потопляема, Богу победную песнь поим, вопияше.
Гордому фараону в ожесточении уподобихся и того потоплению за нераскаяние подпадох, но ты, святый Димитрие, путеводитель ми буди к покаянию, яко да и аз от Христа получу вход в Землю Обетованную.
Ни себе пощадих, ни ближняго помиловах, но присно чреву, яко на Египет, работая, и сам истаеваю гладом и жаждею, и другим от крупиц падающих насыщатися возбраняю. Сего ради к тебе, пастырю добрый Димитрие, оставляемый, прибегох, да напитаеши мя, аки манною, словесы твоими и напоиши мя слезами умиления.
Утых, утолстех, забых Тя, Бога, Спасающаго мя, тяжко бо ушима слышу и сердцем разумею, аще и призываеши мя к Себе чрез закон и пророки. Темже, о Творче и Избавителю мой, житием и учением угодника Твоего Димитрия исправи и спаси мя.
Богородичен: Кая польза в крови моей, внегда сходити ми во истление, или что приложится мне, аще и весь мир приобрящу, душу же погублю, но Tы, Владычице, помози ми, да получу от Христа Спаса Твоего прощение грехов и жизнь вечную.
Песнь 3
Ирмос: Несть свят, якоже Ты, Господи Боже мой, вознесый рог верных Твоих, Блаже, и yтвердивый нас на камени исповедания Твоего.
Утвердися сердце мое в памятозлобии, разширишася уста моя на смехи и осуждения, возвеселихся о падении ближняго моего, учению же твоему богоугодному, cвятителю, ни мало внимах. Поне убо чудесы твоими премени мя отселе и сотвори подражателя житию твоему.
Иныя страны хвалятся премудростию своею, другия силою и богатством, мы же похваляемся многоцелебными святых Божиих и твоими мощми, чудотворче Димитрие, от нихже получаем телесем здравие и душам нашим спасительное врачевание.
Даяй молитву молящимся и благословляяй в лета наша память праведника Твоего, Димитрия, подаждь молитвами того заступление от враг видимых и невидимых.
Богородичен: Взбранная Победительнице и крепкая во искушениих наших Заступнице, не презри грех ради наших ускорити на помощь и от бед избавити нас, eдина Чистая, eдина Благословенная.
Аще отдание, кондак и икос святаго.
Седален, глас 8:
Древних преподобию подражая, освятил еси житие твое на службу Богови в осмоенадесять лето. Отнележе и был еси велик монах, священник, учитель, иерарх, ныне же чудотворец и молитвенник о душах наших.
Слава, и ныне, праздника.
Аще несть отдания, Богородичен, глас тойже:
Златокованный кивот вмещаше в cебе древле богописанный закон и небесную манну. Ты же, Богородительнице, заченши, плотию Сына Божия родила еси во обновление и спасение душ наших.
Песнь 4
Ирмос: Христос моя сила, Бог и Господь, честная Церковь боголепно поет, взывающи от смысла чиста, о Господе празднующи.
Позна вол ясли господа своего и осел стяжавшаго его, аз же безсловесными страстьми удалихся от Творца моего, но ты, пастырю благий Димитрие, яко овча заблуждшее, взыщи мене и Христову стаду сопричти мя.
Удобее от терния собирати виноградное гроздие и от репия смоковие, неже от жестокаго моего сердца приносити елей милосердия. Сего ради, делателю винограда Христова Димитрие, огради мя страхом Господним и напой мя водою умиления.
Сияя солнце Свое на благия и дождя на праведныя, да и влас главы моея не погибнет, храниши мя, грешнаго. Вся стихии мене ради злаго сташа в чине своем, аз един точию пребываю в нечувствии. Но даждь ми, Господи, угодника ради Твоего Димитрия разумети дела Твоя и, слыша слух Твой, боятися Тебе.
Богородичен: Внегда приближитися летом воплощению, посреде двою животну познан бысть. Внегда приити времени ко спасению, посреде двою разбойнику явися Сын Твой, Богородице. Непостижимо во обоих сих Слово, да мы, воплощенному и пострадавшему за ны покланяющеся Слову, Тя, Матерь Божию, в песнех возвеличим.
Песнь 5
Ирмос: Божиим Светом Твоим, Блаже, утренюющих Ти души любовию озари, молюся, Тя ведети, Слове Божий, Истиннаго Бога, от мрака греховнаго взывающа.
Светильник ногама моима закон Господень, и свет стезям моим оправдания Его, аз же, во тьме неведения ползя и толкийся, не хощу с мудрыми светильника стяжати. Но ты мне, светоявленне Димитрие, невестоводитель предстани, яко да и аз духом к Богу от нощи утреневати потщуся.
Болезную телом, болезную и душею: овому яко досадих объядением и пиянством, ову же яко разслабих грехми. Сугуба болезнь и тяжка, но ты, новый чудотворче, умоли Христа, Врача всех, да обоя исцелити благоизволит.
Господи Боже наш, даждь нам мир во днех наших, Господи Боже наш, стяжи в нас любовь, да вси едиными усты и единым сердцем исповедуем Единаго Тя, в Троице славимаго Бога.
Богородичен: Страха Господня во чреве не приях, ни сердцем о нерадении поболех, но, присно зачиная и раждая грехи ко грехом, от умножения тех совестию снедаюся. Сего ради в многоплодии сем беззаконнем к Тебе, Владычице, вопию: сотвори мя возродитися в живот вечный покаянием.
Песнь 6
Ирмос: Житейское море воздвизаемое зря напастей бурею, к тихому пристанищу Твоему притек, вопию Ти: возведи от тли живот мой, Многомилостиве.
От кита Иону, от блата же езернаго тебе, святителю Димитрие, извeде Господь на свет, ов тридневен во утробе не вредися, ты же четыредесятолетен неистленен в недрех земных пребыл еси. Велие чудо! Но больше дарование Божие, ибо тя чудесы, яко пророка, прослави.
Древнии онии ниневитяне, невернии языцы суще, единою пророческою проповедию покаяшася. Аз же, толико наставлений божественных имея и по вся дни чтомaя слушая, неисправен пребываю, но ты, святителю, молитвами твоими к деланию сих настави мя.
Бездна грехов последняя обыде мя, и треволнение страстей погружает мя. Тем, дондеже не понре душа моя во аде, к Тебе, Господу Богу, от скорби вопию, да праведника Твоего ради Димитрия услышиши и спасеши мя.
Богородичен: Скорая в бедах Помощнице, готовое обуреваемым пристанище, сохрани мя, Мати Божия, от потопления житейскаго и не даждь ми разбитися о камень пагубы душевныя.
Аще отдание, токмо кондак и икос праздника. Аще несть отдания, кондак и икос святаго.
Кондак святаго, глас 8:
Звезду Российскую, от Киева возсиявшую и чрез Новград Северский в Ростов достигшую, всю же страну сию ученьми и чудесы озарившую, ублажим златословеснаго учителя Димитрия, той бо всем вся написа, яже к наставлению, да всех приобрящет, якоже Павел, Христу и спасет правоверием души наша.
Икос:
Праведным о кающихся на Небеси, нам же, грешным, на земли о тебе, праведниче Димитрие, подобает возрадоватися, яко новаго тя к Богу молитвенника о нас стяжахом, егоже достойными похвалами ублажающе, сице от радости зовем: радуйся, Ростовская похвало и всея России прославление.
Песнь 7
Ирмос: Росодательну убо пещь содела Ангел преподобным отроком, халдеи же опаляющее веление Божие мучителя увеща вопити: благословен еси, Боже отец наших.
Якоже трие отроцы в пещи вавилонстей огненную силу угасиша молитвою, тако ты, богоявленне Димитрие, возникший огнь в саможегомых скитах ученьми твоими потребил еси. Отнюдуже тя за спасение душ погибающих Господь прослави чудесы и нетлением, мы же святолепными песньми ублажаем.
О, коликих благ, окаяннии, лишистеся, раскольницы: ни священноначальника бо имате, ни вождя истиннаго ко спасению, ниже Безкровныя Жертвы, ниже других таинств сподобляетеся. Но поне ныне познайте пагубное свое заблуждение, и аще делом и учению ангелоподобнаго Димитрия не верите, то чудесем, от него бываемым, якоже халдеи онии, веруйте, да с нами купно едиными усты помолитеся Богу отец наших.
Воистину, Боже наш, Ты еси Един Бог богов и Господь господей и разве Тебе инаго и Твоeя Святыя Соборныя Церкве несть, ни на Небеси, ни на земли, идеже подобает спастися. Сего ради даждь нам едиными усты и единым сердцем Удивляющаго вся хотения Своя во святых, Тебе славити.
Богородичен: Провидец Даниил усмотри Тя гору, неискусомужная Дево, приснопамятный же во святых наш Димитрий, якоже Гедеон, Руно Орошенное Тя нарече. Мы же, обоя исповедающе, просим: да на отторгшемся от Тебе камени Христе утверждается Церковь и право верующих сердца росою благодати Твоея напаяются.
Песнь 8
Ирмос: Из пламене преподобным росу источил еси и праведнаго жертву водою попалил еси: вся бо твориши, Христе, токмо еже хотети, Тя превозносим во вся веки.
Вся средства, cвятителю, на взыскание заблуждших употребил еси, разливающийся пламень по скитом водою покаяния погашая, морельщиков к безсмертней трапезе призывая, просвещенных же и отпадших, да не второе крестящеся паки распинают Христа, единаго держатися крещения утверждал еси. Всех повсюду правоверию учил еси и ныне своими списаньми томужде учиши. Тем яко истиннаго учителя во святых почитаем тя.
Древним оным вавилонским столпотворителем врази нашего благочестия уподобльшеся, дерзнуша неразумия своего толки на песце суеверия наздати. Имже егда опрошася учений твоих воды, cвятителю, абие поколебашася во основании и бысть им падение велие, нам же, благочестивым, подкрепление и исправление.
Безначальне Отче, Сыне cобезначальне, Утешителю благий, Душе правый, Слова Божия Родителю, Отца безначальна Слове, Душе живый и зиждяй, Троице Единице, помилуй мя.
Богородичен: Якоже купина, огнем распаляема, сама не сгараше, но боговидца, устрашив, привeде к почитанию, тако Ты, неискусобрачная Невестo, приемши во утробу Огнь Божества, нетленна в Рождестве пребыла еси. Дивное Таинство! Hепокорников благочестию стыдом опаляеши, почитателей же правоверных орошаеши чудесы изобильно.
Песнь 9
Ирмос: Бога человеком невозможно видети, на Негоже не смеют чини ангельстии взирати. Тобою бо, Всечистая, явися человеком Слово воплощенно, Егоже величающе, с Небесными вои Тя ублажаем.
Благословен Господь наш, яко посети нас в лета сия и воздвиже нам в Российстей Церкви новаго чудотворца Димитрия, якоже бо во дни живота своего служаше преподобием и правдою, тако и по кончине подает разум заблуждшим ко взысканию путей спасительных.
Слава Тебе, Пастыреначальниче, яко и во дни наша поставил еси на стражи бодраго пастыря Димитрия, имже прогоняются посмрадшия козлища от стада Твоего непорочнаго.
Слава Тебе, Христе Боже, благочестивым похвало и правоверным веселие, яко проповедание святаго Твоего Димитрия достоверными чудесы утверждаеши.
Богородичен: Радость от Ангела приимшей, и мы, по проречению Твоему ублажающе со всеми роды, евангельски вопием: радуйся, Благодатная, Господь с Тобою.